Tuesday 3 June 2014

Udang Nestum



Assalamualaikum,
Hari ni nak bagi resepi udang nestum yang sangat sedap. Serius!.. lebih sedap dari udang goreng butter. Mare dapat resepi ni dari kakak sepupu. masa tu dia buat udang nestum untuk makan beradat another sepupu kahwin. Masak untuk makan beradat meja pengantin, manalah kita dapat rasa... mestilah keluarga pengantin lelaki dan pempuan yang dapat rasa.. tu yang mintak resepi tu.. tapi Mare olah ikut selera Marelah ya... Jom layan!...


BAHAN-BAHAN
Udang besar
Cili api hiris
Daun kari
Butter, 
gula
garam,
Nestum
Telur
Susu segar


CARA-CARA

Tumis cili dan daun kari hingga garing dgn butter dan asingkan. Goreng udang dengan butter dan ketepikan. Masak telur, garam dan susu gaul sentiasa hingga pekat dan masukkan udang tadi dan ketepikan. Goreng nestum dgn butter dan sedikit gula dan asingkan. Akhir sekali di atas api, masukkan kesemua bahan dan gaul rata.


Tips dan Petua

Kuantiti bahan
Yang ni mar tak letak sebabnya sememangnya ikut agak2 je. Telur tu sebiji dah cukup, just untuk pekatkan je.

Butter
Sebenarnya butter bila kita panaskan, akan cepat hangus. Jadi untuk mengelakkan butter cepat hangus, api mesti kecil dan campurkan sikit minyak masak setiap kali korang panaskan butter.

Udang
Udang jangan masak terlalu lama. Sebab kalau lama sangat dimasak, udang jadi keras. Bila dah bertukar ke warna oren je terus angkat.

Daun kari
Mare kalau masak udang nestum ni, daun kari memang banyak. Aroma daun kari tu yang menambahkan kelazatan udang nestum. Pastikan daun kari ni garing tau barulah sedap. Tapi jangan sampai hangus pulak.

No comments:

Post a Comment