Tuesday 3 June 2014

Kentang Mayoneise



Assalamualaikum,

Empunya resepi ni seorang kakak yang tak pernah lokek dengan ilmu. Alfatihah buat kak bibah semoga roh beliau mendapat rahmat dari Allah. Pertama kali Mare makan, arwah bagi Mare semangkuk. Memang tak cukup kami 3 beranak makan. Mare memang penggemar kentang. Tak kisahlah kentang tu di masak camana pun, memang mare suka. Sesape yang suka kentang, bolehlah belek-belek resepi di bawah ya. Ini sedekah dari arwah yang Mare panjangkan untuk korang semua.

BAHAN-BAHAN
Kentang 1kg
1 Kiub Ayam
Bawang Putih 10 ulas
Lada hitam
Daun Sup
Butter
Mayoneise

CARA-CARA
Kupas kulit kentang dan potong 4.
Rebus kentang dan masukkan kiub ayam dan gula ke dalam air rebusan kentang. Air biar paras2 aje tak mo banyak sangat sebab rebus kentang sampai airnya kering supaya perisa kiub ayam dapat meresap ke dalam kentang. Tuskan sebarang air yang ada dan masukkan kentang ke dalam mangkuk.
Cincang atau tumbuk bawang putih dan tumis dengan butter. Masukkan lada hitam. Kalau nak pedas, masukkan cili api sikit (he..he... Mare ni semua benda nak tambah cili... ikut koranglah ya). Dah tumis, tutup api dan masukkan ke dalam mangkuk kentang. tabur daun sup dan masukkan mayonaise. Gaul sebati dan hidangkan panas-panas.

Tips dan Petua

Kentang
Seeloknya guna kentang kuning. sebab kentang putih agak tawar rasanya. Nak lagi sedap korang guna kentang merah. Ada ke kentang merah?... mesti korang tak pernah jumpa. Mahal sikit tapi sedap. Kulitnya warna merah.

Kiub Ayam
Letak kiub ayam tu agak2 ya sebab kuib ayam ni agak masin. sebab tu Mare letak gula. Bila air rebus tu kering, kemasinan kiub ayam ni akan meresap ke dalam kentang. make sure kalau sekilo kentang tu 1 kiub dah cukup. kalau korang masak tak sampai sekilo, pepandai korang lah nak agak2 kuantiti kiub ayam tu.

Bawang Putih
Sebenarnya bawang putih ni terbanyak tak pe. Ia menyedapkan lagi. Cuma jangan kurang garing. biar garing sikit ya...

Hidangan
Ni boleh jadi untuk breakfast atau pun makan dengan roti. dan boleh jugak korang jadikan side dish bila korang buat steak atau chicken chop sebagai ganti mash potato. Berbeza sikit kan... lebih special gitu!!

1 comment:

  1. 椇카팟 풀팟 포커 planet win 365 planet win 365 クイーンカジノ クイーンカジノ ボンズ カジノ ボンズ カジノ 730All-Time All Time Top 10: The Greatest 킹스 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤 홀덤

    ReplyDelete